
Gud håller på att resa upp en härlig, andefylld församling som ska stå i kraft, helighet och övernaturligt liv. Budskapet kretsar kring att mycket av kristenheten i vår tid har blivit förnuftsstyrd, avsaknad av andlig kraft, och där Guds härlighet har lämnat många församlingar. Filadelfiakyrkan i Stockholm, var en gång Europas största församling på 1930-talet. När en person återvände dit flera decennier senare, märkte han att “härligheten hade försvunnit”. Detta visar på att Guds närvaro inte är självklar; den kan dra sig undan när församlingen inte längre leds av den helige Ande utan av mänskligt förstånd.
Guds Ord kan inte förändras, oavsett hur moderna tiderna blir. Ps 138:2: “Jag vill tillbe, vänd mot ditt heliga tempel, och prisa ditt namn för din nåd och din sanning, för du har gjort ditt ord stort, utöver allt ditt namn.” Detta innebär att Guds ord är evigt giltigt och står fast för evigt. Heb 13:8 säger: “Jesus Kristus är densamme i går och i dag och i evighet.”, vilket förstärker att Guds sanningar inte förändras med samhällets värderingar.
Ett annat bärande budskap är församlingens kallelse att vara utan fläck och skrynkla, som Kristi brud. I Ef 5:27 står det att Jesus ska ställa fram sin församling “Ty han ville själv ställa fram församlingen inför sig i härlighet, utan fläck eller skrynkla eller något annat sådant. Helig och fullkomlig skulle den vara.” För detta krävs en djupare helgelse, rening i Jesu blod och en återgång till den första kärleken. Den härliga församlingen kommer att manifestera Guds kärlek, inte genom hårda ord utan genom att sträcka sig ut med medkänsla och kraft. Kärleken, säger talaren, övervinner allt.
I Joel 2:1–2 profeteras det om Herrens dag: “Blås i horn på Sion, blås larmsignal på mitt heliga berg! Alla som bor i landet ska darra, för Herrens dag kommer, ja, den är nära, en dag av mörker och dimma, en dag av moln och töcken. Som gryningens ljus breder sig ut över bergen, så kommer ett stort och mäktigt folk. Ett sådant har aldrig funnits och ska aldrig mer komma i framtida släkten.” Denna dag innebär både dom och uppenbarelse. Joel 2 talar vidare om att Gud ska utgjuta sin Ande över allt kött, vilket citeras i Apg 2:17–18. Detta ses som en dubbel utgjutelse, både höstregn och vårregn. Vilket symboliserar en ännu starkare närvaro av den helige Ande än under den första pingstdagen.
Talaren refererar också till Tommy Hicks syn från 1961 där han såg en jätte resa sig, ett tecken på en global, andefylld församling. Denna jätte förvandlades till miljoner troende som gick ut över hela världen i Jesu kraft. Evangeliet predikades övernaturligt, människor blev helade, gränser bröts ner, och ingen kunde stoppa rörelsen. Detta illustrerar den globala väckelse som talaren menar nu har börjat och som kommer att växa i kraft.
Joh 2:10, om Jesu första mirakel i Kana, används som en bild, “Var och en sätter först fram det goda vinet, och när gästerna blivit berusade kommer det som är sämre. Men du har sparat det goda vinet ända till nu.” Detta tolkas som att Gud har sparat den största andliga kraften till den sista tiden. Det fanns en smörjelse av helande under 1950-talets väckelse som även kommer tillbaka, inte bara genom stora evangelister utan genom vanliga troende som i tro lägger händerna på de sjuka Mark 16:17–18.
Församlingen är Kristi brud och Upp 19:7 uppmanar, “Låt oss glädjas och jubla och ge honom äran, för Lammets bröllop har kommit och hans brud har gjort sig redo.” Det är en uppmaning till helgelse, till tro och till att vara redo, för Jesus kommer snart Upp 3:11 “Jag kommer snart. Håll fast det du har, så att ingen tar din krona.” Gud i den yttersta tiden kommer att resa upp en församling fylld av härlighet, kärlek och övernaturlig kraft, en församling som kommer att stå ren inför Kristus vid hans återkomst.
Lämna ett svar