
Jesus Kristus är frälsaren, helaren och den levande Guden som verkar i historien, i våra liv och i evigheten. Genom hans offer, uppståndelse och den Helige Andes kraft erbjuds varje människa nytt liv, här och nu, och för evigt.
Jesus Kristus är oföränderlig och evig, “densamme i går och i dag och i evighet” (Heb 13:8). Denna sanning utgör grunden för det kristna hoppet: att Guds löften gäller lika mycket nu som då de först gavs. Jesus själv säger: “Jag är uppståndelsen och livet. Den som tror på mig ska leva om han än dör” (Joh 11:25). Det innebär att genom tro på honom ges ett evigt liv bortom döden.
Denna frälsning är möjlig genom Jesu offer. Jesaja profeterade om detta när han skrev: “Han blev genomborrad för våra brott, slagen för våra synder. Straffet var lagt på honom för att vi skulle få frid, och genom hans sår är vi helade” (Jes 53:5). Denna profetia uppfylldes i Jesus Kristus, vilket bekräftas i 1 Petr 2:24: “Han bar våra synder i sin kropp upp på korsets trä, för att vi skulle dö bort från synderna och leva för rättfärdigheten. Genom hans sår har ni helade.”
Vägen till frälsning är enkel men livsavgörande: “Tro på Herren Jesus så blir du frälst, du och din familj” (Apg 16:31). Det handlar inte om att förtjäna frälsningen genom gärningar, utan om att sätta sin tro till honom som dog och uppstod för vår skull.
Guds kraft och närvaro mitt i prövningar illustreras starkt i berättelsen om Sadrach, Mesach och Abed-Nego i Daniel kapitel 3. När de vägrade att tillbe kung Nebukadnessars gyllene bild kastades de i en brinnande ugn. Men till kungens förvåning såg han inte tre, utan fyra män i elden, “nu ser jag fyra män gå lösa och lediga inne i elden, helt oskadda. Och en fjärde ser ut som en gudason” (Dan 3:25). Nebukadnessar erkände Guds ingripande: “Lovad är Sadrachs, Mesachs och Abed-Negos Gud, som sände sin ängel och räddade sina tjänare!” (Dan 3:28). Detta visar att Gud inte bara frälser för evigheten, utan även verkar konkret mitt i livets faror.
Jesus förklarade sin mission med orden: “Tjuven kommer bara för att stjäla, slakta och döda. Jag har kommit för att de ska ha liv, och liv i överflöd” (Joh 10:10). Det handlar inte om ett ytligt eller materiellt välstånd, utan ett djupt och varaktigt liv i gemenskap med Gud.
Paulus förklarar i Rom 8:11 att den Helige Ande som uppväckte Jesus också bor i de troende: “Och om Anden från honom som uppväckte Jesus från de döda bor i er, då ska han som uppväckte Kristus från de döda också göra era dödliga kroppar levande genom sin Ande som bor i er.” Detta innebär inte bara framtida uppståndelse, utan också en nuvarande inre förvandling.
Lämna ett svar